thorellarna

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:27

Vi sov länge idag och gick direkt på en pannkakslunch istället. Lite disk senare puttrade vi med gummibåten på släp till en av alla vikar i området. Vi lade till med två aktertampar i land och dök ner i det 30 gradiga vattnet! Vattnet var förstås ljummet, men ändå svalkande jämfört med 44 grader i luften. Vi hoppas att de tar kort i land, så att vi kan gå på restaurang i kväll ... Kort tog de och bord vid havet fick vi. Maten var kanon och efter en turkisk variant av cappuchino puttrade vi över viken till vår båt, i totalt mörker. Vi somnade till syrsorna ...

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:26

Vi sov gott, till lite efter nio idag. Efter att ha fyllt upp vattentanken och köpt lite mer flaskvatten, lämnade vi restaurangbryggan. Sträckan var rätt kort idag. Väl vid målet möttes vi av kristallklart vatten, så efter frukost badade vi. Sara och William har bakat sockerkaka till fikan idag - mums! Idag slogs jag av tanken att Rikard gjorde "husesyn" i båten ... Det måste sett för stökigt ut i hans ögon, eftersom vi precis hade fått 9 stora bärkassar med ren tvätt som inte var uppackad. Det gjorde vi idag, medan kakan bakades. Nu är alla garderober välfyllda med rena kläder och strukna skjortor och blusar. Det borde vi kanske även göra hemma? Efter fikan tog vi gummibåten in till ön. På Cleopatras ö fanns det teater (rätt välbevarad), marknad och en massa olika hus (nu ruiner). Mest imponerande var stranden med en sand som såg ut som polentagryn. Vi tog ett bad, på den vackra stranden. På kvällen åkte de flesta båtar, så vi kunde äta och bada i lugn och ro. William körde gitarrspel på fördäck i solnedgången.

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:24

När frukosten var avdukad kom Rikard och Anna-Karin förbi på deras väg till stranden. Efter att ha fotogtaferat varandra vid Pytagoras statyn, lämnade vi hamnen för att åka tillbaka till det billigare Turkiet. Först stannade vi vid Cukurcuk, som var en potentiell natthamn. Vattnet var underbart, men det var väldigt öppet. Vi hade fått tips om att Guemuesuelek skulle vara kanon. Väl där tyckte vi ok, men inte mer. Ny titt i Pilotboken och nu bestämde vi oss för Cleopatra Beach, med sand hämtad från Afrika av den något krävande Cleopatra ... På vägen dit skulle vi bara fylla på lite diesel, för att ha lite mer marginal. Vi stannade till vid Cokertme, som skall ha Diesel på kajen enligt Pilotboken. Väl där finns det vare sig kaj eller tankställe! Antingen åka tillbaka till Bodrum (20 distans) eller få diesel hämtad vid en mack för 200 spänn. Det skulle ta en Turkisk timma att fixa fram 60 liter. I verkligheten tog det närmare 3, vilket gjorde att vi inte hann åka innan det blev mörkt. Nu blev det att fira 20 årsdag här istället med giarrspel av William som bakgrundsfond, vilket är helt ok :-)

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:23

Medan vi väntade på budet från juveleraren (till Sara förstås ...) handlade vi och åt frukost. Ringen blev levererad till båten. Oj så fin den är! Med ringen i båten åkte vi och tankade. Vi struntade i att klarera ut och in och nöjde oss med att bara byta flaggan. Därefter blev det en skvallpig överfart till Samos via det trånga sundet mellan Turkiet och Asien och Grekland och Europa. Efter att ha rundat hörnet, svängde vi in i Pytagoras fina hamn. På piren satt det ett par som helt plötsligt ropade: "Heja Sverige!" tätt följt av: "Är det inte Håkan?". Helt otroligt, men det är min gamla klasskompis Rickard Arvidsson som står och vinkar. Efter att ha lagt till, blev det en kall öl i sittbrunnen med Rickard och Anna-Karin.. Innan den gemensamma middagen klockan åtta blir det gyros och lite bad. Skönt att vara tillbaka i Grekland!

Middagen var god och samtalet livligt, så klockan var närmare ett innan vi gick de tio metrarna från restaurangen till sittbrunnen. Rikard och Anna-Karin var en mycket trevlig bekantskap tycker vi!

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:21

Barnen och jag är ensamma idag eftersom Håkan är iväg för att försöka laga vår dator som gått sönder. Vi bestämmer oss för att åka och bada. Efter lite efterforskningar angående vilket badlandskap utav de två som står till buds så bestämmer vi oss för ADA-land. Taxichaffören som skall köra oss dit försöker att få oss att ändra vårt val, men vi står fast vid vårt beslut. Badlanset som vi valt skall tydligen vara det roligaste för "oss lite större". Dessutom är det det största i Europa, fast det ligger i Asien (!?) berättar vår chafför för oss. Väl framme och ombytta och klara så lyckas barnen få med mig nedför alla hemska banor -förutom en, och den var "mesigast mamma" (kanske är mab inte så mesig ändå ;-)) . Vattenlandets nyaste äventyr mätte 460m -den var kul! Taxifärd hem vid 18-tiden. Ali Baba hette han som körde oss (nej, jag skämtar inte). Kvällen/natten går i shoppingens tecken, Sara och Håkan var de som stod för inköpen. Sara blev förtjust i en ring som hon fick ett bra pris på. Det var, precis som juveleraren sa "en riktig Diana-ring".

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:18

Pia och jag gick upp tidigt och lyfte ankaåret från den mycket skyddade ankringsviken. Väl ute ur viken gick vågorna högpa. Det blev några skvalpiga distans, innan vi kunde åka mer med vågorna. Innan vi kom fram upptäckte William delfiner, vilket alltid är lika trevligt och spännande. Hamnen i Kusadari är lagom stor, men framförallt ren och har allt inklusive pool. i och med att mannen i familjen har klantat till det lite med datorn, begav han sig ut på jakt efter någon pc-verkstad ... Det som hittades var en lokal förmåga som sa att de reservdelarna får beställas från Istanbul. Har vi hört den tidigare? Nästa dag blir det tidig avfärd med chaufför till en större stad.

När det väl var bestämt, tog vi en taxi till Effesos och sedan till huset där Jungru Maria bodde. Effesos var förstås helt fantastiskt i och med att så mycket är bevarat. Det är första gången som vi kan se en större del av stadsbilden. Otroligt imponerande! Jag passade även på att ta med barnen på deras första (och sista!) bordellbesök (se bilden med stanrna på rad). När det var gjort, tog vi taxin till Jungfru Marias hus där hon levde sina sista dagar. Inte utan att vi kände vingslagen från förr ...

Hemma passade Pia och jag på att snygga till oss med rakning och klippning. Väldigt udda, men samtidigt skönt! Därefter gick vi gå på stadstur och handling. Alla var lite trötta, så det blev mest fönstershopping, men det tog vi igen dagen efter!

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:14

Stora slappardagen inleds med att William och Håkan går upp vid 7.30 för att börja köra. Ofta är vattnet som lugnast på morgonen, samt att det är skönt att nå slutmålet i rimlig tid. Så resan är fantastiskt vacker med dimhöljd bergig kustremsa och lugnt vatten, bitvis t om spegelblankt. Vi mellanlandar på marinan i Cesme -jisses vad flott där var! Vi slänger sopor och fyller på vatten. Nästa stopp blir en min senare, vid stadskajen. Håkan sticker iväg för att handla bröd och frukt, medans jag får vakta båten som ligger lite dumt intill kajen. En brydd man kommer fram till mig och pekar på flaggan och frågar var vi kommer ifrån. När svaret kommer verkar han lättad, det känns som att han och hans vänner har haft diskussioner kring den och slutligen vågat sig fram för att fråga. Den är ju faktiskt lite exotisk här nere. Vi kör vidare ca 30 min till en underbar, lugn naturhamn dit några få ytterligare båtar hittat. Det 24 -gradiga vattnet känns härligt uppfriskande (då kan ni tänka er lufttemperaturen). Till lunch/brunch fixar Sara amerikanska pannkakor -mm! Resten av dagen går i lugnets tecken. Vi badar, läser och ror lite grann.

/Pia

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:13

Vi bestämmde oss för att ligga kvar i dag. Efter frukosten tog jag och pappa gummibåten ut på en liten expidition runt ön.vi hittade en fin sandstrand så vi åkte tillbaka till båten, packade strandgrejerna och åkte tillbaka till stranden med tjejerna. Vi låg på stranden och badade och läste hela dagen. Sen åkte vi tillbaka till båten och badade lite till. Vi tog gummibåten in till stranden igen på kvällen och grillade kyckling. Två månader till sjöss och detta blev den första grillen... Vi åt i båten och spelade lite alfapet innan vi somnade.

/William

Vi grillade för första gången på vår resa. Kommunikationen mellan kabyssen och grillarna på stranden sköttes naturligtvis via VHF: en :-). Grillad kyckling och pasta ,ed grönsaker smakade gött fram på kvällskvisten. Nattbad i totalt mörker med en stjärnklar himmel var en höjdare!