thorellarna

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 22:06

Andra dagen på farmor och Stigs spännande resa var de sugna på en bussresa till en av världens finaste stränder. Efter frukost gav vi oss iväg i en het buss mot hållplats 26. Väl framme unnade vi oss varsin solstol i den heta hettan. Efter sol, snorkling, sol, bad, sol, snorkling var vi utmattade och hungrigare och köpte varsin souvlaki i pitabröd.

Efter mer sol och bad åkte vi hem till farmor och Stickan för att duscha av oss och gick ner till hamnen där en pratglad svensk mer eller mindre puttade ner oss i en stol på hennes restaurang. Till middag serverade de oss rått fläskkött och kyckling men kocken berättade förtvivlat att han aldrig serverat rosa kött sedan restaurangen öppnades 16 år tidigare. Eftermaten lade vi oss i våra ny kemtvättade lakan utmattade och trötta.

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 21:59

Upp tidig morgonklockan 05.00 pigga och nyfikna vad dagen skulle ge. Resan gick bra landningen perfekt. Snabb färd till hotellet. Lagom varmt men många trappor till hotellet. Det var till att ta små pauser. När vi kom in på vårat rum och drog tillbaka gardinerna så stod hela familjen Thorell och överraskade oss med drinkar och tilltugg. O va glada vi blev! Sedan blev det en liten promenad och inhandlade vatten och bröd. Senare middag på stan, promenad hem och en välbehövlig sömn.

/Farmor

Det var fantastiskt kul att liga och smyga på balkongen idag. Det krävdes en del övertalning och fix innan vi kom dit … Det var dock värt besväret, när vi såg hur förvånade de blev! Nu väntar en vecka med farmor och Stickan – vad kul det skall bli!

/Håkan

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 21:40

Vi ringde farmor och Stig imorse och lurade dem med att vi inte skulle hinna i tid till Skiathos. Direkt efter vi hade lagt på så stack vi iväg mot Skiathos. Då blåste det inte så mycket men när vi kom runt en udde så började det blåsa till och sjön blev ganska grov så det skvätte in en del vatten i båten. När vi kom till Skiathos lade vi oss i en vik och när vi skulle flytta gummibåten från aktern till fören så hoppade jag i gummibåten och tog loss förtampen. Då ”råkade” Sara tappa tampen och ”glömde” att säga till mig förrän jag var tio meter bort, då var det bara till att hoppa i och simma in till båten med gummibåten efter . –tack Sara!

Sen torkade vi av hela båten från salt och hängde upp alla blöta filtar. När vi åt lunch såg vi att en av filtarna hade blåst av så jag och Sara tog på oss snorkel och cyklop och med hjälp av båtshaken lyckades jag få upp den från botten men då när jag har fått upp den kommer Sara och tar filten, simmar till båten och försöker ta åt sig äran. Nu så ligger vi i Skiathos hamn och väntar på att farmor och Stig skall komma hit i morgon. Missa inte båten med ljusslingan i masten!

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 16:44

Idag gick pappa upp först och började köra mot Chalkida, där hade vi hade planerat att handla lite mat. När vi kom fram gick jag och pappa iväg för att handla frukost och bröd. Efter frukost tog vi med oss hela familjen för att köpa mer mat, lim och en tratt. På vägen till båten gick jag och pappa in hos en köttslaktare och en fiskslaktare. Efter att vi packat in våra 40 burkar läsk och resten av maten åkte vi vidare till Loutra Aidhipsou. när vi lagt till i hamnen sprang jag och William till en gyros restaurang. Och med lunchen klar åkte vi vidare och la oss på svaj utanför en strand och åt lunch.

Efter lunch badade vi i det 29 grader varma vattnet. Och simmade in till stranden som tillhörde en kurort. På stranden fanns ett vattenfall där kokhett vatten som rann ner i havet och en stor platt sten med en urgrävd liten skål där det kommer upp 92 graders kokande underjordiskt vatten. När vi senare kom tillbaka till båten snorklade jag och William och vi dök ner på 4 m djup och hämtade snäckor. Efter sol och bad åkte vi vidare till ännu ett ställe som heter Oreios där åt vi på en restaurang som bland annat serverade ”sheep´s in spitt”, ”potatoes made in sort of rageout”, ”baby kid cooked in a pot”, och ”green bears”. Deras engelska kunskaper hjälpte inte dem när jag beställde kycklingfilé och fick en grillad röra med segt kött, grönsaker, ost och inga pommes. Vi försökte lite diskret beställa till lite mer pommes men det kom aldrig några pommes till bordet och inga syntes heller till på notan. Enligt planerna skulle vi också unna oss en majs kolv men kontanterna tog slut och det fanns ingen bankomat i närheten.

/Sara

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 16:36

Efter en lång förhandling med hamnmannen fick vi deposition och ej förbrukad el och vatten tillbaka. Han gjorde ett tappert försök att dryga ut lönen med några hundra i fickan, men nu stod snål-Håkan i vägen … Tanken var att vi skulle ta ett lunchstopp vid Cape Sounion idag och natthamn lite senare. Vi startade i bleke, men helt plötsligt började det att blåsa och när vi kom fram till Cape Sounion var vinden väldigt frisk. Vi hittade ett bra ankarställe för vår Midsommarlunch bestående av sill, lök, potatis yoghurt och köttbullar. Det smakade grymt bra!

För mig känns det extra roligt att vara tillbaka efter vår grabbsegling 1987. Några nya hotell har tillkommit men Apollontemplet står kvar i full prakt tillsammans med det härliga vattnet. Vilka minnen det framkallar …

Eftersom det fortfarande blåser en hel del, samtidigt som vi ligger väldigt bra, beslöt vi oss för att stanna över natten. Medan William och jag besteg templet, gjorde Pia och Sara pannkakor med grädde och färska jordgubbar. I den ljumma natten valde jag att sova under stjärnorna i sittbrunnen – Vilken dag!

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 16:23

Eftersom vi har en båt som är av moddel större bredvid oss och han har lagt sitt ankare över vårat så ville vi vänta tills han skulle åka innan vi åkte, men han ville vänta tills båtarna på andra sidan skulle åka eftersom han hade lagt ankaret på andra sidan hamnbassängen och ville konstigt nog inte dra med sig alla deras ankare, så vi bestämde oss för att åka ändå och lyckades med att inte få upp någons ankare!

Vi åkte mot Methanon, men när vi kom dit så luktade det ruttet ägg i hela hamnen och vi var den enda gästbåten så vi åkte vidare till Egina. När vi var framme och hade lagt till så gick vi och badade, vi snorklade och såg massa färgglada fiskar och snäckor. En glass på stranden blev det också innan vi gick tillbaka till båten. Medans mamma och pappa tog en promenad så hade jag och Sara en filmkväll.

/William

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 16:06

Så vår sista dag på Hydra. (Precis när vi vant oss vid att sitta som vid tavernans yttersta bord då vi sitter i vår båt och till och med vant oss vid att det är helt naturligt att vi tar oss en dusch på akterdäck två meter från tavernans gäster.). Dagen planeras vid frukosten att gå i badets tecken. Håkan har på morgonen fått ett tips från en på kajen förbipasserande tjej från Varberg(!) om en strand som skall ligga längre bort än där vi badade igår.

Efter en ca 30 min lång promenad når vi vårt mål och oj så fin strand! Även vattnet är kristallklart. Vi hittar många fina stenar t om gröna. Vi pysslar och skriver våra namn med hjälp av dessa fina stenar. Jag tror att idag har vi nog upplevt om inte den varmaste så absolut en av de varmaste dagarna hittills. Dagens middag bestämmer vi att vi skall äta hos den goa greken med den godaste gyrosplaten. Denne mans goda mat samt den mysiga stadsbilden med åsnor/hästar/mulåsnor som enda kommunikationsmedel kommer vi att ta med oss som mysiga minnen från denna ö.

/Pia

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 15:33

Kära dagbok nu var det ett tag sedan sist men jag skall ändå försöka minnas vad som skedde denna dag. Jag minns till att börja med att vi stannade kvar på Hydra på grund av blåst. Vi var alla tacksamma för detta eftersom vi kände att det fortfarande fanns mycket att upptäcka. Morgonen och förmiddagen går åt för att försöka skapa kosmos utav kaoset i hamnbassängen. Ankare som korsas härs och tvärs och sedan dras upp, båtar som är på glid och driver in i varandra mm, mm. I ärlighetens namn så var väl den manliga delen av besättningen, medans jag och Sara var på väg till stranden, som stod för dessa insatser.

Senare på kvällen då lugnet lagt sig (mer eller mindre) fick vi en flaska rosé som tack för insatserna som räddade vår fina grannbåt (en Princess 25M). Vi i vår tur mycket tacksamma för denna båts placering jämte oss då den utgjorde ett gott vindskydd. Sara och jag hittade en strand åt oss fyra med lite folk och mycket klart vatten -härliga bad!