thorellarna

Av Fam Thorell - 13 juli 2011 12:01

Jag vaknade på morgonen av att pappa stod och skrek att han såg delfiner. Jag, Sara och mamma sprang upp, och i fören hoppade det delfiner. Det var säkert 20 delfiner som simmade och hoppade runt oss. De följde oss i ca en halvtimma innan de försvann.

Vi åkte på det spegelblanka vattnet mot Limnos. När vi kom fram blev det frukost. Vi bestämde oss för att vi skulle ta det lugnt idag så vi låg i båten och läste, till lunch köpte vi gyros. Sen mer slappande innan vi gick ut på kvällen och åt middag på en restaurang vid havet. På kvällen tog jag och mamma en promenad på gå gatan.

/William

Av Fam Thorell - 13 juli 2011 11:50

Det känns tomt idag, när farmor och Stickan har lämnat oss. Ändå har det varit en väldigt intensiv vecka (vilket bland annat syntes på William och Sara som sov till sent idag). Vad mycket roligt vi har gjort!

Innan vi lämnade hamnen var det en båt från Schweiz som hade lite otur när de tänkte … de la sig för ankare mitt i hamnen där färjorna vände. Kul att se hur stressade folk kan bli av en liten tuta!

Idag börjar vi färden till Turkiet. Vi stannade till vid Mamma Mia stranden och en grotta på vägen till Pelagonisi. I och med att vattnet var blankt idag, hade vi hoppats på lite delfiner … Så bidde det dock inte. Ankringsviken vi hade fått tips om är helt fantastisk. Vi hade först tänkt att grilla lite kött till middag, men eftersom det är ett naturreservat gick inte det. Med anadra ord blev det sallad till både lunch och middag denna dag. Efter bad och dusch har vi bara suttit och pulat. Lite dagbok och lite läsning under en stjärnklar natthimmel. Det är bara syrsorna som hörs … Helt underbart!

Av Fam Thorell - 13 juli 2011 11:17

Sista dagen med Thorellarna for vi till busstopp 26 den härliga badstranden där vi badade, solade, läste, spelade yatzu. Håkan och jag promenerade på stranden för att få upp kondisen, samt titta efter galanta damer, men vi såg inga i alla fall jag. Sedan bussen hem till oss där vi bjöd Thorellarna på ytterligare duschar. Sedan lite vin och en gingrogg. Så diskuterade vi vart den sista middagen skulle bli, och det blir nog Dinos. Tack för en jättemysig vecka tillsammans med er.

/Stickan

Det blev en god drink på rock´n roll, middag hos Dino och lite shopping innan vi sade hejdå. Tack för en rolig vecka farmor och Stickan!

/ William

Av Fam Thorell - 13 juli 2011 10:49

Idag gick Farmor och Stickan tidigare till stranden morgonpigga som de är, efter våran lite senare frukost gick vi också till stranden. Vi Solade, badade och spelade Yatzy innan Sara, William och Stickan bestämde sig för att testa parasailing. Vi släntade iväg mot båten som med största sannolikhet skulle leverera våran död på silverfat. Men väl hundra meter upp i luften kändes det inte så farligt, höjdrädslan dämpades av den vackra utsikten men man kunde inte låta bli att slänga oroliga blickar på linorna som höll oss kvar i luften men som Stickan säger – ”ner kommer man alltid!”

Lunch fixade vi på stranden innan vi gick hem till farmor och Stickans hotell. Efter en dusch och lite chillande på balkongen så gick vi ner till gamla stan och åt en god middag. Vi avslutade med några goa drinkar

/William & Sara

Av Fam Thorell - 13 juli 2011 10:45

Det kanske hade varit bäst om vi inte hade gått upp idag … Det första vi fick göra var att lämna bryggan och lägga oss för ankare. I och med att det var lite blåsigt lade vi oss för svaj en stund (mitt under inflygningen). När vi skulle fixa fika, ville det sig inte bättre än att en flaska trillade ned på spishällen som sprack. Där försvann två av våra plattor så att säga … En liten stund senare tog Stickan, William och jag gummibåten till stranden för att titta på eventuella starter och landningar från närmare håll. Det blev riktigt nära! När planen landade var de 15 meter ovanför våra huvud!!! Ni skulle höra dånet. Det var i och för sig inget mot starterna … Vid den sista starten var vi i gummibåten, cirka 50 meter bakom planet. Så fort som vi blåste iväg, har den aldrig gått …

Vi bestämde oss för att ta en kortare tur och lägga oss vid en strand. Väl där skulle vi brassa mat på spritköket. Innan vi åkte hade jag köpt en ny insats, som visade sig vara sönder. Väl i hamn, bestämde vi att Pia och jag städar, medan resten går och duschar och äter middag på stan. Efter många svettiga timmar skiner båten igen, fast utan möjlighet till att laga mat.

Av Fam Thorell - 10 juli 2011 17:23

Hallå alla!

Vi har nu kommit till Istanbul, som är en alldeles fantastisk stad. Tanken var förstås att komma dit båtvägen, men vi har haft lite problem med vårt drev ... Det har gjort att båten ligger på land och vi fick åka bil till denna underbara stad som pulserar av liv. I två nätter har vi bott mitt i partykvarteren vid Taksim Square. Efter att ha lyssnat till musik fram till småtimmarna har vi bytt till Hotel Romantic som passande nog ligger bredvid Blå Moskén, Haga Sofia kyrkan och Grand Bazar ... Vi slänger in lite bilder och fler detaljer så snart vi hinner! Allt är dock väldigt bra med oss

Av Fam Thorell - 6 juli 2011 10:22

Idag står det båttur på programmet tillsammans med Stickan och farmor. Första stoppet blir på den fantastiska stranden Lallaria. Stranden kan bara nås från havet alltså hade vi sällskap av en del turbåtar. Lallaria är berömd för sina vita fina stenar, vattnet var fantastiskt klart och fint.

Nästa stopp idag blir ”Mamma Mia kyrkan” på ön Skopelos. Vi lägger oss på svaj precis nedanför den högt belägna kyrkan i en vik med en verkligt storslagen natur –fantastiska berg! Innan vi känner oss redo för att ta oss an promenaden upp till kyrkan vill vi stärka oss med lite lunch, Håkan lagar till en delikat sådan bestående an jätteräkor och pasta. Efter maten mår farmor dessvärre lite dåligt och väljer att stanna kvar i båten, Håkan stannar kvar och tar hand om henne. Resten av oss tar gummibåten in till land. Vi räknar till ca 200 trappsteg (alla fick olika antal, så cirka…). När vi kommer upp till toppen känner vi inte direkt igen oss från filmen. Interiörscenerna är tagna någon annanstans kan vi konstaterad. I vilket fall så är naturen och platsen otroligt vacker.

Väl tillbaka i båten mår farmor bättre. Segelbåten som ligger på svaj bredvid har dessvärre fastnat med sitt ankare, vi försöker hjälpa dem genom att låna ut en snorkel och senare genom att försöka dra dem loss. Tyvärr slutar det hela med att de får lämna sitt ankare och kätting markerad med en fender kvar på plats.

Vi drar oss hemåt, duschar naturligtvis på våra gästers hotellrum och äter på Dino´s restaurang senarepå kvällen. Himla trevligt ställe som vi säkert kommer att återkomma till.

/Pia

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 22:22

Idag åt vi frukost i båten och planerade en shoppingrunda eftersom det var mulet och vi inte ville åka på utflykt då. På förmiddagen kom farmor och Stig ner till båten och fikade. Efter fikat gick vi ut på stan jag köpte ett par nya skor och William han klippa sig innan det blev dags för fika. Mamma och farmor fortsatte shoppingen. Mamma köpte ett skärp medans vi andra åt glass och drack dricka. Efter mer shopping åt vi middag på en trevlig restaurang. Sedan vi gick tillbaka till båten och farmor och Stig gick till hotellet. Nu har vi bara slöat ett par timmar och ska snart till hotellet och spela spel med farmor och Stig.