thorellarna

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:12

På förmiddagen lägger vi till i Ayvalik för att handla. Håkan skall försöka hitta internet för att betala killen som lagat vårt drev. Dessvärre visar det sig att internet har kraschat -överallt, verkar det som. Till slut efter mycket letande och fixande och trixande hittar han ett hotell som verkar ha klarat sig. Sara och jag gör en storshopping av mat i en affär precis i hamnen, behagligt avstånd alltså (det blir ju rätt så tungt när man skall köpa allt vatten). Vi hittar sedan till en naturhamn (Adalari), där fanns ett Hamam på stranden i ett litet stenhus med varma källor. Enligt uppgift var det naturligtvis en god bakterietillväxt där, varför vi inte kände oss så sugna på att testa. En bit upp i ett skogsparti fanns en naturligt urgröpt sten i form av ett badkar.

/Pia

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:10

Äntligen kan vi ut och köra med båten igen! Vi åkte först till Canakkale för att hämta kvittot på motorreparationen och göra en snabb handling på vatten. När vi åkte vidare såg mamma massa plask i vattnet, vi körde dit där plasken var och såg att det var svärdfiskar. Men de blev rädda och försvann när vi kom nära. När vi kom fram till Alibey efter en ganska lång tur så badade vi och solade. Men på kvällen så började det att blåsa upp och vi fick flytta oss till en mer skyddad vik.

/William

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:08

Vi vaknade på hotellet som vår kompis Cem tipsat om på utsidan var det fint men, ja det var ju inte det finaste så pappa ringde Husain som ringde sin kusin (en taxi chaufför). Efter en halv timme kom en galen hyber smal gubbe som lastade in våra saker i bagagen och körde oss till ett fint bungalow hotell med en lite större pool änn det andra hotellet. Efter att ha packat upp våra saker gick vi ner till poolen och badade. Efter ett tag behövde jag gå på toa så jag tog nyckeln och gick till huset. Nyckeln passade inte, bagaget var borta, någon hade städat badrummet, någon hade möblerat om... vad berodde detta på? Jo det var jag som hade gått in i fel hus!? Efter ett par goda skratt från mina familjemedlemmars sida åkte pappa iväg till hamnen för att städa båten jag mamma och William badade tills pappa kom tillbaka, på kvällen åt vi på en restaurang i hotellområdet.

/Sara

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:07

Efter frukosten på hotellet hoppade vi in i en väntande taxi som skulle ta oss till bussstationen. Jag trodde att det skulle bli en liten, trång och varm minibuss som vi skulle få sitta eller stå i de 4,5 timmarna till gelibolu, men där hade jag fel... Bussen hade gratis internet, tv på varje plats och så blev vi serverade drickor och kakor. När vi kom fram ringde pappa Cem och sa att vi hade kommit fram då satt han på en restaurang precis brevid oss. Vi åt och sen så skutsade han oss till varvet. Vi hämtade lite saker och pratade med Sadd... ehh ... Husein. Sen körde Cem oss till ett hotell vilket var ganska sjabbigt men det går bra för en natt men vi byter nog i morgon. Pappa och Cem spelade backgammon innan vi gick och åt toast med svart the.

Av Fam Thorell - 3 augusti 2011 13:05

Efter frukosten idag så mådde pappa och Sara inte så bra, så jag och mamma bestämde oss för att ta en promenad själva. Vi gick omkring planlöst och kom till kryddbasaren. Utanför basaren åt vi en god kebab och sen en kopp kaffe. Under tiden vi åt så bröt ett slagsmål ut mellan en servitör och någon på gatan. Sen gick vi tillbaka till hotellet och tog det lite lugnt tills pappa också ville gå ut och gå. Vi gick och köpte en vattenkokare, två väskor och mat på Mc Donalds som vi tog med hem till hotellet och åt med tjejerna.

// William

Det känns som om vi börjar bli mätta på Istanbul. Imorgon tar vi bussen tillbaka till Gallapoli och båten. Idag har Sara och jag legat och slappat, eftersom vi inte känner oss riktigt krya. Det har varit skönt att få lite tid till att uppdatera vår dagbok.’’

// Håkan

Av Fam Thorell - 23 juli 2011 17:43

21 distans från Kusadasi till Pytagoras på Samos. Medan vi väntade på budet från juveleraren (till Sara förstås ...) handlade vi och åt frukost. Ringen blev levererad till båten. Oj så fin den är! Med ringen i båten åkte vi och tankade. Vi struntade i att klarera ut och in och nöjde oss med att bara byta flaggan. Därefter blev det en skvallpig överfart till Samos via det trånga sundet mellan Turkiet och Asien och Grekland och Europa. Efter att ha rundat hörnet, svängde vi in i Pytagoras fina hamn. På piren satt det ett par som helt plötsligt ropade: "Heja Sverige!" tätt följt av: "Är det inte Håkan?". Helt otroligt, men det är min gamla klasskompis Rikard Arvidsson som står och vinkar. Efter att ha lagt till, blev det en kall öl i sittbrunnen med Rickard och Anna-Karin.. Innan den gemensamma middagen klockan åtta blir det gyros och lite bad. Skönt att vara tillbaka i Grekland!

Av Fam Thorell - 17 juli 2011 16:52

Hej älskade vänner!Idag känns det bra! Igår fick vi äntligen sova i vår båt, efter en vecka i hotellsängar. Efter frukost i morse, åkte vi från Istanbul och Marmaris. Vi har kört 80 distans mot Lespos, men vi ligger i en vik på den turkiska sidan. Vattnet var lite kallt idag (23), men luften är över 35. Igår kom delfiner fram till bryggan och idag såg vi hoppande svärdfiskar. Vi har precis ätit farmorsköttbullar, så livetÄr ok ...KramarThorellarn

Av Fam Thorell - 15 juli 2011 20:53

Efter 80 sms är drevet nu ihopsatt och på väg till båten! Hoppas att att vi kan åka iväg imorgon!