thorellarna

Inlägg publicerade under kategorin 07. Montenegro

Av Fam Thorell - 20 augusti 2011 07:50

Budva gav faktiskt en mersmak, men det var i dyraste laget. Vi hade nog trott att Montenegro skulle vara ett av de billigare länderna som vi skulle besöka. Vi klarerade först ut ur Montenegro, innan vi lättade ankar och stack mot Dubrovnik, som vi inte visste så mycket om. På vägen fick vi stanna i en annan hamn för att göra en port of call till Kroatien. Alternativet var att gå till en av marinorna runt Dubrovnik, men vi tyckte det var mest attraktivt att ligga så nära staden som möjligt.

Att Kroatien är mer noga med papper förstod vi när vi lade oss vid fel brygga vid incheckningen. Vi skulle ligga vid Q bryggan (där alla med okänd hälsostatus skall ligga, pestsmittade med andra ord). Vi fick helt enkelt parkera om. 1500 kronor senare och ett antal dokument rikare, är vi inte längre pest misstänkta och är nu välkomna in i landet.

Vi puttrade vidare mot Dubrovnik och lade oss för ankar precis utanför stadsmuren. Vi gjorde oss i ordning för en middag på staden, men beslöt oss för att lämna kameran hemma. Ni som har varit här, förstår hur lite vi visste ... Dubrovnik är inte ett ställe som man lägger kameran hemma! Vilken ringmur, vilken fästning, vilka torg, vilken atmosfär! William sa att det är som Venedig, utan vatten. En mycket bra jämförelse tycker jag. Kvällen blev sen innan vi puttrade hem i gummibåten.

Av Fam Thorell - 20 augusti 2011 07:45

Idag slog vi rekord i antal distans, eller 176 för att vara exakt. Vi visste att vi skulle långt, så vi hade tankat och förberett båten på kvällen innan. 05.40 gick jag och William upp och startade motorn och hissade upp ankaret. Det var fortfarande kolsvart ute när vi lämnade Korfu och Grekland. Efter en stund blev det grått ute och ytterligare en stund senare gick solen upp över bergen i Albanien. Gud så fantastiskt vacker morgon det var! William och jag turades om att köra de första 80 distansen.

Då kände vi att det var dax för lite kaffe och vårt Albanien stopp. Vi styrde in mot land, väckte tjejerna och lade ankar 50 meter från den Albanska kusten. Medan kaffet kokade, tog Sara, William och jag gummibåten till stranden. Helt olagligt och fel på alla sätt, eftersom vi inte har klarerat in i landet. Stranden var väldigt fin, men det var lite skräpigt. Vi rodde till baka till båten och käkade frukost. Nu var det bara knappt 100 distans kvar till Montenegro. Vi valde Budva som hamn, eftersom det är en av få hamnar där vi kan tanka. Tur för oss, för staden var hur fin som helst.

Vi tankade och tog en promenad innan vi åt på en mysig restaurang. Efter mera promenad var det dax för lite kaffe och glass. Vi var rätt trötta, så vi gick tillbaka till båten för att åka ut och lägga oss på svaj. Priset för en båtplats var 650 kr per dygn ... Ett kvällsbad senare dök vi i säng. Tröttast var nog vi killar som hade haft en lång dag.