thorellarna

Inlägg publicerade under kategorin 03. Slovenien - Italien

Av Fam Thorell - 7 juni 2011 22:46

Idag puttrade vi ut från vår Lyxmarina. Tänk om vi hade haft ett liknande klubbhus i Lerkil ... Eller en liknande restaurang ... Innan vi stack såg vi att de spärrade av gatan precis utanför hamnen. Håkan trodde på cykeltävling, tills vi hörde ett antal morrande v12:or! Det var bilracing med gamla klassiker. Ferrari, Aston Martin, Alfa, Masserati med flera. Även gamla F1 bilar kom dånande. Riktigt värdig avslutning på vår dag i Bari.

På vägen till Brindisi såg vi några riktigt stora grottor. Tro det om ni vill, men i en körde vi faktiskt in i! Väl i Brindisi blev det storstädning av båten. Efter en välbehövlig städning även av oss själva gick vi till restaurangen i båtklubben.

Av Fam Thorell - 7 juni 2011 22:44

Efter vi hade lämnat bryggan så påminde Sara mig om att jag inte hade varit iland i Vieste, och jag som hade trott att Sara inte skulle gå iland på alla ställen... När vi väl kom till Bari så fixade mamma en båtplats på en lyxmarina, alldeles gratis.

Efter en dusch så gick vi i väg på en internet jakt vi gick genom halva Bari tills vi hittade ett internet. Sen gick vi tillbaka till båten och fixade till oss innan vi gick vi ut på staden, kollade runt och letade efter en restaurang men som vanligt har Italienarna gömt restaurangerna långt bort från staden, vi gick längs med den stora gågatan men det enda som fanns att äta var glass och ett café men tillsist hittade vi en fin liten pizzeria som vi åt på innan vi gick tillbaka till båten, då så hade de på ena sidan båten dragit igång en rappkonsert som senare på kvällen övergick till reaggie och på andra sidan en restaurang som spelade hög jazz, mitt emellan låg vi och försökte sova...

/William

BILDER KOMMER SENARE

Av Fam Thorell - 7 juni 2011 22:43

På morgonen när vi satt vid frukosten och proppade i oss Italienska delikatesser och vårt kära Falu Rågrut slängde jag mig ut i havet med ett graciöst dyk. William följde mitt exempel. Pappa gjorde ett försök men både jag och William är nog ganska överens om att han gör magplask efter magplask. Efter det snorkla, sola, snorkla, sola, lunch, snorkla och sedan några coola Dressman dyk. Om man ska gå in på detaljerna så serverade Pappa och William den underbart goda Felix Ravioli. Men för mig – som Mamma och Pappa har tvingat i färsk fin Tortellini - är inte burk Raviolin någon favorit och allra helst inte till fisljummet Medelhavs-flaskvatten med besk eftersmak. Efter mer snorkling, dyk och solning tog vi båten till hälsporren av Italien, till Vieste. Jag som inte klivit i land än, har hört att affären ligger nära och det tillhör ovanligheterna. Italienarna bara ser frågande på oss när vi frågar efter en supermarkado. Antingen beror det på deras brist på Engelska, eller så har dom någon annorlunda diet. Fast sist så låg det en affär ungefär 100 meter ifrån, när tjejerna vi pratat med sa att närmaste var ungefär 50 mil ifrån… Nu sitter jag i alla fall och njuter i mörkret och äter lite svenska limousiner. /Sara BILDER KOMMER SENARE

Av Fam Thorell - 4 juni 2011 18:24

Vi vaknar upp i Termoli ganska tidigt, jag och Håkan. Vi beslutar att sticka iväg ut till ögruppen Isole Tremiti direkt innan barnen vaknat och innan vi ätit frukost. Vi passar dessutom på att tanka lite (visa av lärdom vet vi ju att det är bäst att passa på då tillfälle ges).

Under vår färd slänger vi oroliga blickar upp emot skyn som inte ser ut att skänka oss några solstrålar denna dag. Men så plötsligt, ungefär samtidigt som vi äntligen ser vårt mål i horisonten, spricker himlen upp och solens strålar värmer oss så gott. Det blir faktiskt snabbt så varmt att vi upptäcker att vi måste dyka ned i det turkosa vattnet. Vi snorklar omkring länge i det helt fantastiskt klara och lite kyliga vattnet – uppfriskande!

Ett annat måste verkar vara att åka omkring, för att upptäcka öarna och dess många grottor, i en gummibåt, alltså blir det säsongsinvigning av vår gummibåt. Grottorna är många och fina. I en av den ser vi färgglada små fiskar.

Nu styr vi kosan mot ön San Nicola med klostret och fästningen, ögruppens administrativa centrum. Vi försöker hitta mjölk och vatten vilket visar sig inte vara helt enkelt då det tydligen är pingsthelgen nu, det hade vi glömt bort. Håkan lyckas förstås att leta upp butiksinnehavaren och få honom att sälja lite förnödenheter till oss (vem är förvånad   ). Kvällen planeras med en drink på stranden på baren vid strandkanten.

BILDER KOMMER SENARE!

Av Fam Thorell - 4 juni 2011 18:08

Dagen började snyggt med att vi upptäckte att vår TV-parabol har försvunnit ute på havet någonstans. Som bonus glömde hamnkaptenen att ta betalt för ena dagen (och snål som jag var påminde jag inte …). Innan vi stack iväg han jag också med ett telefonmöte.

Gudarna hade dock sett mitt tilltag, så när vi väl hade påbörjat vår 75 distans resa mot Termoli gav de igen … Inne över land blev det helt plötsligt kolsvart. Vi såg att regnet vräkte ner och att det fanns potential för åska, så jag lade kursen ytterligare utåt. 1,5 timmar senare (halvvägs) gick det inte att smita undan längre, utan vi dök rakt in i ett häftigt regnväder och blåst. Sjön blev rätt grov, så vi gick ur planing. En timma senare slutade det att regna, solen kom fram och havet lade sig något. Nu ökade vi farten igen mot Termoli. Allt i sittbrunnen är hyfsat vått och behöver torkas, så nu ser det ut som ett flyktingläger igen …

Kvällen blev dock ljuvlig med en vacker solnedgång, samtidigt som vi promenerade runt i gamla staden. Pia köpte en underbar väska och William passade på att intervjua tillverkaren för sin läxa i slöjden.

Middag på en liten restaurang som fixade fram lite gott kött.

/Håkan

Av Fam Thorell - 4 juni 2011 17:58

I dag ringde William och Pappa, mig och Mamma när vi låg och gottade oss i sängen. De var ute på deras frukost-köpar-ride och hade sett en stor marknad. Efter att jag har tjatat ut alla ur båten kom vi äntligen till stan. William och pappa köpte randiga shorts mamma skor och när dom hade precis shoppat klart och vi kom ut fick jag en fågel bajs på benet och skon. Fågelbajs=tur så jag avrundade shoppingen med en hatt och en läder väska.

Efter en för middag med shopping blev det stranden och glass. Efter en varm dusch tog jag och pappa varsin sparkcykel och köpte mat. Till middag serverade jag och pappa nötkött, pastasås och pasta.

/Sara

Av Fam Thorell - 31 maj 2011 10:08

Det var hyfsat vindstilla i morse då vi vaknade, så vi bestämde oss för att lämna Ancona. Innan vi stack tog vi en sista titt på vår nästa båt …

Vågorna från dagarna innan hade vi med oss, så det kändes bra. Efter att ha tankat och checkat ut ur Marinan drog vi på söderut. Efter 1 timma, hittade vi en fantastisk vik där vi tänkte lägga oss och äta sockerbulle/donuts. Som ni kan se på bilderna var det hyfsat bergigt, så även på botten. Ankaret bet inte och med vind och vågor kom vi allt närmare stranden … Ingen go känsla. Det blev till att köra upp ankaret igen och köra en timma till. Det var den enda viken som fanns att ta skydd i …

San Bernadetto är en lite mindre stad och skall vara känd som Italiens skohuvudstad. Vi tittade runt lite på kvällen och kunde konstatera att det inte var outlet priser direkt …

Annars är staden väldigt trevlig, så trevlig att vi bestämde oss för att ligga kvar en dag och sola på stranden.

/H

Av Fam Thorell - 31 maj 2011 08:10

Denna dag blev ”den stora fixardagen”.  Vi är fortfarande kvar i Ancona och anledningarna till detta var flera; Sara mår fortfarande lite sisådär och på havet gick det större vågor än vad vi våg-ade  ;-) oss ut i (åtminstone om undertecknad får avgöra).

Alltså, på en båt finns det alltid saker att fixa, och så gjordes. Alltifrån polerande av redan glänsande saker (som tydligen skall glänsa mer…) till att såga ur små bitar av trä för att en sladd skall få bättre utrymme och förhoppningsvis i framtiden ej gå av mm, mm. Italienarna tittar storögt på oss då de förstår att vi verkar göra mer än att bara bryggsegla. Italienarnas båtliv verkar bestå i att ligga och sola lite på däck (gärna med medbjudna gäster) och sedan inmundiga hämtmat.

Fram på eftermiddagen piggnade vår prinsessa till så hon tog med sig sin mamma på en glasstur på marinaområdet ett par hundra meter bort. Killarna åkte däremot åter på en scootertur för att jaga efter föda.  Oturligt nog blev jakten ej så lyckad eftersom affärerna var stängda, vilken tur att vi hade lite burkmat med oss från Willis i Kungsbacka.