thorellarna

Inlägg publicerade under kategorin 03. Slovenien - Italien

Av Fam Thorell - 30 maj 2011 18:05

Vilken underbar morgon! Det har blåst hela natten och det skulle blåsa resten av dagen, så vi hade beslutat oss för att stanna kvar i Ancona en dag till. Jag smög upp innan de andra hade vaknat och satte mig i sittbrunnen med en bra bok. Samtidigt som jag satt och läste förberedde sig en massa kappseglingsbåtar för de Italienska Mästerskapen. Det måste finnas gott om pengar här, för det är rätt rejäla båtar …

Sara har mått lite småkrassligt idag, så Sara och mamma stannade kvar i båten medan vi tog sparkcyklarna in till Ancona. Vi åkte på upptäcktsfärd och tog oss bland annat upp för ett berg till en kyrka. Lite udda, men därinne fanns både en sarkofag och en gyllene bild av Maria. På vägen ner hittade vi en liten bar som vi stannade och tog en glass och en cappuccino blickandes ut över hamnen medans några färjor lade till. Sen fortsatte ner för serpentinvägarna mot hamnen. När vi kom ner så fick pappa bromsen på benet och bromsen hade blivit så varm att han fick en vattenblåsa, när jag sen lyfte på min fot som jag bromsat med så hade gummit smält … Senare på kvällen fixade grabbarna till en middag bestående av Pasta med räkor.

Av Fam Thorell - 30 maj 2011 17:49

Efter att ha skypat lite på morgonen lämnade vi något försenade hamnen för färd söderut. Resan gick kanon hela vägen och ungefär halvvägs stannade vi och lade ankar (nya ankarspelet i fören …) för at ta ett dopp. Vattnet är precis hur härligt som helst! Under resan stod grabbarna för framförandet och tjejerna för pralinätandet och läsandet …

När vi närmade oss Ancona såg vi två gubbar som viftade ihärdigt från en båt, som var fastknuten i en fiskeboj. Det visade sig att batteriet hade laddat ur sig, medan de legat och solat sig. Det blev till att boksera in dem till hamnen. Vi var förstås hjältarna för dagen och togs mot som kungar av hamnkapten Fransisco. En av de räddade körde oss sedan in till stan i sin djungeljeep.

I stan promenerade, promenerade och promenerade. Hungriga osm vi var letade vi efter en restaurang, men alla öppnade först senare på kvällen. Pia kom på den goda idén att gå till en tapasrestaurang först, vilket vi gjorde. Det var precis hur bra och gott som helst. Senare på kvällen blev det en god bit kött för alla utom William som körde på Quattro Fromagio. På vägen hem promenerade vi förbi CNR, som bygger en mängd olika lyxbåtar av större storlek. Rätt coola faktiskt …

Av Fam Thorell - 30 maj 2011 17:39

Idag skall vi iväg till det lilla landet med de små priserna. San Remo är ju en taxfreezon - nu skall det shoppas! För att komma dit måste vi åka buss. Eftersom vi är ute i sista minuten måste vi halvspringa den sista biten men tyvärr bara för att upptäcka att bussen är full och precis skall åka iväg. Som tur är går det ett nytt tåg eh...buss om en timma igen. Väl framme går vi på en tur på det väldigt högt belägna och väl bevarade fortet. De små snirkliga, stenbelagda vägarna upp mot fortet kantas av småaffärer. William slår till och köper ”Aqua Vera herrparfym” i form av Ferrari J, Håkan och Pia köper Lemoncello -gott.

Inger Schödin, du hade helt rätt med dina vintips och om San Remo! San Remo var kanon och vin är gott

/H

Av Fam Thorell - 27 maj 2011 09:27

Idag blev det en kortare tur på 15 distans (30 km). I Rimini fick vi lägga oss i samma hamn som de stora grabbarna … Besättningsmännen på riktiga lyxyachter hälsade glatt på oss, de måste väl tro att vi är galna som kommer med en så liten båt …

Marinan vi ligger på är bland det lyxigaste jag sett. Vill du något ropar du bara på VHF:en. Efter bad och sol på stranden blev det lite promenad i staden tillsammans med en skön middag mitt i staden.

Av Fam Thorell - 27 maj 2011 09:15

Idag blev det också en längre transportkörning. Vi var förberedda på att bara sitta och gasa, men så helt plötsligt såg jag ett jätteplask strax om styrbord! Osannolikt nog mötte vi ännu ett delfinstim ute till havs. De var inte lika leksugna som våra förra vänner, då vi säkert störde mitt i lunchen. Lite sällskap fick vi dock.

I Cervia lade vi oss längs med stadskajen, mitt inne i smeten. Vi fick fantastisk hjälp av de lokala. Medan William och jag fixade båten, tog tjejerna sparkcyklarna till affären för att köpa lite god lunch. Eller mycket god lunch …

Av Fam Thorell - 27 maj 2011 08:31

Idag först på morgonen tog vi en båt till fel ö och sedan till rätt ö. Väl på rätt ö var det shoppingen vi skulle hitta. Efter en lång letan åt vi lunch utan kassar i händerna fortsatte vi på Venedigs heta gator och hitta en liten souvenir butik. Där köpte jag ett armband med gröna pärlor efter att ha prutat från 5 euro till 3 euro.

Senare på dagen hittade jag en käck liten affär mellan Chanel och Louis Vitton som hette Sissery. Där köpte jag en snygg blå klänning

/Sara

Innan dagen var slut hade Sara även köpt sig en ursnygg väska som hon prutade ned från 35 till 12 … Pappas flicka. På kvällen åt vi på en underbar restaurang, där ägaren tillsammans med servitriserna sjöng och spelade. Dagen avrundade vi i sittbrunnen, blickandes ut igen … kan det bli bättre?

Av Fam Thorell - 27 maj 2011 07:55

Efter vår frukost började jakten på mammas glasögon, efter att ha letat igenom hela båten gav vi upp, så vi åkte och tankade, då kom Mamma på att de kanske ligger i bilen, så Sara och jag tog sparkcyklarna och åkte runt hela viken. Väl i bilen var de inte där heller. Så vi åkte i väg med kurs mot Venedig. Efter att vi åkt ett tag så såg jag ett jätteplask, DELFINER!!! Vi saktade ner och de kom uppsimmandes mot skrovsidan där de simmade och hoppade ett bra tag innan de försvann.

när vi tillslut kom fram till Venedig fick vi en plats mittemot Sankt Marcusplatsen.
Vi tog färjan över till St Marcus där vi åkte gondol runt i kanalerna innan vi gick och åt. Kvällen avslutades med att vi satt i sittbrunnen blickandes ut över Venedig.

/William

Av Fam Thorell - 26 maj 2011 08:27

Vi har haft en otrolig start på vår resa! Dock har intenet krånglat, så vi har inte kunnat uppdatera bloggen ... Ikväll kommer vi att tanka upp lite goa bilder från Venedig (vi låg mitt mot Sankt Marcusplatsen), Cervia, Rimini och förhoppningsvis dagens utflykt till San Marino.

Vi har det dock mycket bättre än vad vi förtjänar, så var inte oroliga ... nu är dessutom räkningarna betalda