thorellarna

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 15:29

Ja må jag leva ja må jag leva !!! ja precis det är min födelsedag idag! Mamma, pappa och Sara gick in och sjöng för mig i morse och en presentutdelning blev det också! Det blev en god frukost med Nutella, chokladpuffar och Pucko som jag hade fått i present!

Eftersom vattentanken nästan var helt tom och vattnet som fanns i hamnen inte var bra så åkte vi iväg mot Tolo. På vägen till Tolo så tankade vi vatten i Spetses, men vi bestämde oss för att åka tillbaka till hydra igen eftersom jag har lite veliga föräldrar… Men det känns bra att vi definitivt har greklands dyraste vatten i tanken, en krona per liter plus dieseln! . På vägen stannade vi i en vik, badade, läste och bara hade det gött. Vi åkte mot hydra igen vid tvåtiden för att få en plats, när vi väl hade lagt till så kom ett gäng segelbåtar in så jag och pappa satte oss och kollade på spektaklet när alla båtar skulle lägga till och ut samtidigt, resultatet blev trassel bland ankarna.

Sen tog jag och pappa en promenad medans Sara och mamma shoppade. På promenaden passade vi på att boka bord på en restaurang med utsikt över solnedgången så tillbaka till båten och plocka upp tjejerna innan vi gick till restaurangen och åt medans vi kollade på solnedgången. Innan vi gick och lade oss hann vi också med en runda alfapet men tyvärr så förlorade jag… förutom den stora förlusten i alfapet har jag haft en jättebra födelsedag!

/William

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 15:09

Innan vi lättade ankar från vår lilla vik, badade vi och njöt av värmen. Det är redan över 25 i vattnet och dryga 30 i luften. Hur härligt som helst! Eftersom resan var kort hade vi ingen direkt panik. Vi stannade ett par distans från målet och slängde i en boj och vår flytlina till ringen. Vi turades om att släpas efter båten medan vi åkte sista biten in till Hydra. Hur kul som helst!!!

Hydra är ett läckert ställe, som saknar bilar men kompenserar det med åsnetaxi och åsnelastbilar. Det är lite udda att ha tre åsnor som står två meter från aktern och skriar … Eftersom William fyller år imorgon, är det lite hemlisar som skall fixas. Det mesta lyckades vi lösa medan vi gick växelvis till ett hotell, där vi hyrt en dusch. Vi fick besök av Onsalavänner idag, som stannade till och tittade på vår akterspegel. Tack Jörgen för allt du har fixat!

Av Fam Thorell - 5 juli 2011 12:33

Farmor (eller mamma och svärmor) och Stickan har varit hos oss under en vecka. Vi är helt slut och har varken hunnit med att sova eller uppdatera bloggen ... Tänk vad energi pensionärer kan ha ... Har det inte varit tidiga bussar till vackra stränder har det varit middagar och drinkar på torget. Vi har även varit på delfinjakt, men då var de spårlöst borta. I dag mötte vi 30 stycken på vår väg till Turkiet! Texter och bilder kommer strax!

/H

Av Fam Thorell - 24 juni 2011 08:52

Hej alla!Vi vill önska er alla en underbar midsommar! Själva sitter vi och äter frukost i 28 grader på Egina. Om en liten stund sticker vi till Cape Sunion där det blir sill lunch och bad. Hade vi haft segelbåt kunde vi kört en stångdans, men det blir svårt idag :-)Sköt om er alla och ha en riktigt go Midsommar!!!KramarThorellarna

Av Fam Thorell - 21 juni 2011 20:49

Idag så fick vi sova hur länge vi ville, det utnyttjade jag väl och sov till klockan 12., Efter frukosten bestämde vi oss för att åka in till Poros på eftermiddagen och ligga kvar i viken och bada på dagen. Att ligga kvar i viken på dagen var ett bra drag eftersom det var väldigt varmt i dag!

När vi kom in till staden så promenerade vi runt lite men vi bestämde oss för att vi hade det go´are i vår lilla vik så vi åkte tillbaka till viken. När vi kom fram så åkte vi in med gummibåten till restaurangen, fixade till oss det bästa bordet precis vid vattnet och åt en god middag innan vi drog oss tillbaka till båten och spelade en runda alfapet självklart så vann jag och fick ta en valfri godis ur godispås… ehh… godissäcken.

/William

Av Fam Thorell - 20 juni 2011 18:44

I ett litet bageri hittade jag både färskt bröd, men framförallt mandelskorpor och sockerbullar. Det känns som om denna dag kan bli bra! Det blev frukost vid nio idag, för vi har en lång resa framför oss.

Efter att ha sagt hejdå till bensinmannen och restaurangägaren styrde vi mot Korintkanalen över ett spegelblankt hav. Sara (som styrde) och jag snackade om att det var delfinväder idag. En timma senare, skrek William till. Delfiner styrbordssida! Mycket riktigt hade vi kommit in i ett stort stim delfiner. Några följde oss, men de flesta höll lite avstånd. Gud vad vackra de är!!!

20 minuter senare var vi framme vid den västra ingången till kanalen. Precis när vi kom, var det en konvoj som skulle gå, så med lite mer gas, lyckades vi knö oss med.

Trafiken leds av en båt och körs växelvis i den 6,3 km långa kanalen. Väntetiden kan vara timmar, så vi hade tur igen. En liten udda historia är att grekerna har två stycken sjunkbroar över kanalen. Istället för att vrida eller lyfta, sänker de ned bron till botten som är 7 meter ner … Lite udda kan man säga …

I och med att det har varit en del hamnar det sista, ville vi alla ligga för svaj. Poros är målet (ungefär som Marstrand). Vi hittade en vik precis innan staden, där vi har badat och spelat Alfapet. På kvällen tog vi gummibåten in till stranden för att äta middag på en liten taverna. Kvällen avslutades med nattbad, men eftersom Sara jagat upp alla med att hon sett hajfenor i vattnet, var vi inte i så länge

/Håkan

Av Fam Thorell - 20 juni 2011 18:39

Då jag slår upp mina ögon på morgonen tycker jag att vädret ser väldigt lovande ut för en exkursion i Delfi   –dvs molnigt. Bussen skulle enligt säkra källor (vår kära bensin/vatten och elman, Andreas) avgå 9.30 Med den försena ankomsten till bussen mot San Remo i färskt minne så var vi högst effektiva denna morgon. Alltså, när vi ankommer i god tid till bussen informerar oss biljettförsäljaren om att bussen kommer efter tio (observera den exakta tidsangivelsen;.-)).

Väl i Delfi går vi en kort promenad till den spännande historiska platsen. Vi har färskat upp våra skolkunskaper lite och har med oss guideböcker. Platsen är fin men ligger konstigt nog på en sluttning (Håkan funderar mycket över varför Zeus valde en sluttning att bygga Apollontemplet på.(Vi lyckades inte ta reda på detta under dagen dock). Platsen är imponerande och tar på krafterna så pass att vi måste bryta för lunch innan vi besöker museet som f ö var väldigt fint gjort.

Fram på eftermiddagen är det så dags för hemfärd. På kvällen serveras amerikanska pannkakor med vispad grädde. Jag hade fått order från Sara och William att göra fler än förra  gången, vilket innebar att receptet fick tripplas (till 12 personer!!!!), enligt säkra uppgifter så räckte det inte riktigt till denna gång heller

/Pia

Av Fam Thorell - 20 juni 2011 18:36

Tidigt på morgonen tog William och pappa på en morgonpromenad upp till forten som låg uppe på berget. Vid 10-tiden när de kom tillbaka fixade dom frukost och väckte sedan mig. Efter frukost åkte vi vidare och tittade in i en hamn som var väldigt omtalad av andra nordiska besökare men när vi kom in i hamnen var det första vi såg en sjunken segelbåt där bara masten stack upp och en sjunken fiskebåt. De andra båtarna var fallfärdiga och nära att sjunka de med. Vi bestämde oss frö att åka vidare till Galaxidi där man enkelt kunde åka vidare till Delfi med buss.

Hamnvakten hade en bil med ett flak där han hade stora tankar med bränsle så då passade vi på att tanka lite, när pappa skulle betala funkade inte kortet så då gick de iväg till en restaurang och passade på att äta lite god lunch så där satt jag och William helt ensamma och övergivna, hungriga och smutsiga men sen så ska man ju inte klaga för vi fick faktiskt lite grekisk fetmjölk med grekiska K-special. Senare på eftermiddagen laga jag och mamma middag medan pappa och William lagade vårt mystiska fel i motorrummet.