thorellarna

Inlägg publicerade under kategorin 04. Grekland

Av Fam Thorell - 11 juni 2011 17:12

Idag när vi kom till Fiscardo gjorde jag min första inbackning till bryggan. Med ankare i fören och frisk sidvind! Grymt som grisen sa ... Tar man det lite piano fungerar det faktiskt rätt bra. Det gäller dock att hålla båten på plats medan man matar ut 10-15 meter kätting, för det är rätt djupt i hamnarna (också)/H

Av Fam Thorell - 10 juni 2011 08:41

Det känns som om Anti Paxos har konkurrerat ut Isole Termoli som vårt paradis. Jag förstår varför det kallas den ”Karibiska viken”. Vattnet är osannolikt klart och är 23-24 grader varmt, redan nu i juni … Vi ligger på 5 metersdjup, men det känns som om vi skall stöta på grund, när som helst. Jag vaknade först idag (igen) och läste en stund i min ensamhet. Lite senare klev jag ner till Pia och frågade om jag fick bjuda på morgondopp och kaffe, vilket gick för sig. Kan det bli bättre?

Resterna från frukosten tog vi med oss när vi snorklade. Fiskarna kom fram till oss och åt mer eller mindre ur våra händer. Tur att det inte var hajar …

På eftermiddagen styrde vi kurs mot Lefkas, en sträcka på 32 distans. Det är kul att se hur vi har ändrat synen på en tur. 32 distans känns som en kort sträcka, men motsvarar ju faktiskt Lerkil till Läsö. Totalt har vi nu kört lite över 700 distans. I kanalen i Lefkas blev det stopp och väntan på broöppning. William som styrt hea vägen gjorde ett snyggt jobb att parera den hårda vinden på litet utrymme med många båtar. Vi hittade en hyrbåtsplats för 10€, vilket är en fjärdedel jämfört med marinan. Nu är det dusch och stadstur som gäller. Vi hoppas på att hitta en go liten restaurang om en liten stund.

/Håkan

Av Fam Thorell - 10 juni 2011 08:37

Vi vaknade upp ganska tidigt i våra nytvättade lakan. Efter frukosten med bara yoghurt och frukt fortsatte vi resan till hamnen där vi köpte bröd och vidare till en liten vik. Som pappa spanat ut på Google Earth som hette Karibiska viken, med klarblått vatten och vit stensand. Efter en baguette tog jag, mamma och William och snorklade till stranden. Efter många om och men kom pappa med gummibåten och vi bara relaxade där ett tag.

Sedan åkte alla tillbaka och jag var ensam med en hyperventilations stor fluga som var väldigt envis och var väldigt sugen på att bita mig. jag sprang runt i cirklar i hettan och typ hyperventilerade och den bara flög efter jag prövade att doppa hela mig i vattnet med den väntade tålarmodigt på att jag skulle komma upp. Då var mitt tålarmod slut så jag slängde stenar och sand på den slog den med mina bara händer men den var lika lugn och sansad som vanligt. Och då smällde jag den lite lätt mellan mina händer så den åkte ner i sanden. Det viktiga var att jag inte dödade den det var viktigt för mig att den skulle få lida men då flög den iväg och kom aldrig mer tillbaka. Dan fortsatte med bad, snorkling och middag i båten sedan fika.

/Sara

Av Fam Thorell - 10 juni 2011 08:34

Efter lite morgondopp och frukost i den underbara viken, blev det en tur till Corfu och inlämning av smutstvätt ... På eftermiddagen käkade vi på den första grekiska restaurangen

Av Fam Thorell - 7 juni 2011 22:54

Enligt vädergudarna skall det blåsa de kommande dagarna, förutom idag. Det gjorde att vi bestämde oss för att köra hela vägen till Grekland, vilket innebar en tur på 115 distans. Vi bestämde också att vi tar lunch, tankning och matshopping i Oranto som ligger på vägen. När vi lämnade Brindisi var det kokhett och helt vindstilla. De första 45 distansen skedde på ett spegelblankthav. William räknade ut att de kommande 70 distanserna skulle gå på 2,5 timmar … Oj så fel han fick … Oranto är en riktigt mysig hamn med kristallklart vatten. Vi fyllde på med mat, vatten och diesel. Nu hade det dock börjat fläkta lite, men det kändes bara skönt.

När vi lämnade hamnen möttes vi av ”Atlantvågor” som kom in på sidan och toppvågor mer förifrån. Det blev en kombination av Balder med studsmatta. Vi trimmade ned båten och sänkte farten till lite under 20 knop för att gå riktigt tungt mot sjön. Det tog dubbelt så lång tid, men när vi väl kom till en underbar ankringsvik på Corfu, med en taverna längst in, var alla glada. Tänk, nu har vi korsat Adriatiska Havet och befinner oss i Grekland!

Jag somnade och Pia lagade mat. Maten blev kanon och jag utsövd … Efter Williams gitarrspel på kvällen, somnade vi alla gott i den pittoreska viken.