thorellarna

Inlägg publicerade under kategorin 0. Förberedelser

Av Fam Thorell - 25 mars 2011 13:18

I veckan var "Anti Paros" Peter och jag uppe för att serva drevet och ge motor lite extra uppmärksamhet. Peter har hjälpt oss förut och det känns otroligt bra och tryggt med honom i motorrummet ...

När vi bytte oljan i drevet, var den lite grå … Enligt säkra källor innebär det att vatten har trängt in. Skönt att vi upptäckte det nu och inte när drevet skurit nere i Medelhavet. Jag vet att jag är otroligt positiv nu. Jag var inte lika munter i veckan. Annars såg allt bra ut.

Förutom drevet, bytte vi lite remmar, impeller och lite annat som jag inte vet vad det heter …

Av Fam Thorell - 16 mars 2011 19:24

Vi har bestämt oss för att ta bilen ned till Koper och låta den stå där medan vi är ute och kör runt. Problemet har varit var vi skall parkera. Det finns en gratis parkering mitt i stan, men då lär väl inte bilen stå kvar … Marinan vill ha 7000 SEK för att parkera, vilket är för dyrt. Efter att ha kollat runt på hotell och hos turistföreningen har vi hittat ett hotell med låst garage och kameraövervakning. Hotellet vill ha 1800 spänn. Jag blev så glad, så jag skickade direkt ett sms till Pia (som var på shoppingresa i London). Ovanligt korkat kan man tycka i efterhand …

Medan Pia spenderade, dök det in en faktura från varvet. De ville ha lite mer än vad vi hade tänkt, så det känns som om det jämnar ut sig. I vilket fall gör de ett bra jobb och fakturan skall diskuteras. Vi var uppe för att besiktiga häromdagen. De har spolat rent dieseltanken på bakterier och monterat ankarspelet i fören. Kvar att fixa är lite elsaker, montera den fasta VHF:en och byta vindrutetorkare.

Om tre veckor ligger båten i sjön, redo för hemtransport till Lerkil. Vis av erfarenhet vill man ha lite marginal, så förhoppningsvis är allt fixat till dess Peter och jag skall upp och titta på drevet i början på nästa vecka.  Det ät gött me goa vänner

Av Fam Thorell - 13 februari 2011 16:20

Det har inte blivit så där himla mycket gjort det sista. Influensa i olika omgångar i kombination med arbete och resor har gjort att det har stått lite stilla. Två av oss var dock på båtmässan i lördags för att titta på resmål, båtar och lyssna på ett föredrag om Kroatien. Det var ett intressant föredrag arrangerat av Medelhavsseglarna. Killen som gjorde presentationen är General Konsul i Kroatien och lärde sig Svenska när han bodde här 1973-1974. Han var betydligt bättre än Silvia ...

Han fick oss dock att fundera på om vi skall skära lite kors och tvärs på vägen ned. Koper-Venedig-Pula(Kroatien) ner till Split och sedan över till Italien igen via fyrön Palagruza och Isola Tremeti. Därefter ned till Brindisi och över till Korfu. Den sträckningen kan fungera bättre med vindarna ...

Av Fam Thorell - 12 januari 2011 08:22

Det är otroligt vad pengar man kan spara genom att vara lite vaken ...Samtidigt funderar jag över vilka frågor vi missat att ställa ...

På fem minuter har vi sänkt vår båtförsäkring med 7000 kr. Vi kommer att undvika telefonkostnader genom lite trixande på 3000 kr, medan vi är borta. Flyttning av Boxer och TV-avgiften sparade ytterligare ett par tusenlappar.

Det som vi inte har lyckats med är sopavgiften :-)  Det kostade dock bara ett mail att ställa frågan, så insatsen var inte så stor.

Våra vänner på Myggenäs Marin (som är hur bra som helst) har i sin tur sänkt kostnaden på vårt ankarspel med minst 7000 kronor, genom att tänka i rätt banor och pressa priserna hos deras leverantörer. De har även pressat priset på VHF:en.

Så genom att lägga 1 timma på 3-4 samtal och några mail har vi sparat närmare 20 000 kronor.

Av Fam Thorell - 9 januari 2011 11:01

Skönt med några dagars ledighet runt julen, så att vi hann fixa till båten. Eftersom vi kommer att ha fullt upp när vi kommer närmare tänkte vi göra vårrustningen redan nu ...

Det kändes dock lite udda med tanke på hur vädret var på utsidan.

Av Fam Thorell - 6 januari 2011 15:07

I och med att Pia har stått för pluggandet de senaste tre åren (nu stolt sjuksköterska), var det väl inte mer än rätt att Sara, William och jag fick ta lite ansvar ...

Vi tre tog tillsammans Förarintyg. Vid provtillfället ville det sig inte bättre att de båda slog sin pappa!

Nästa steg blev att jag tog skepparintyg och VHF/SRC. Det är krav och därmed bra att ha. Det känns väldigt skönt att alla intyg etc är avklarade :-)

Av Fam Thorell - 6 januari 2011 15:05

Det känns som om allt börjar landa mer och mer ... Vi har tagit ett beslut om att inte byta båt, utan vi kör vidare med vår Grandezza som vi är väldigt nöjda med.

Istället lägger vi våra sparpengar på att ha en go tillvaro där nere istället. Det blir även en del småkompletteringar till båten förstås.

Eric och Magnus på Myggenäs Marin på Tjörn är våra Hovleverantörer närt det gäller fix och trix på Grandezzan. Just nu installerar de ett nytt ankarspel i fören med 50 m kätting och ett nytt peke. Det blir kanon tror vi :-)

Nu i början av året skall de även montera in en fast VHF med Navtex som ett komplemet till vår bärbara.

Av Fam Thorell - 6 januari 2011 14:56

Varför inte frakta båten på lastbil till Slovenien? Den självklara lösningen på hur vi skall ta båten till Medelhavet kläcktes i duschen. I samma dusch som även idén om att åka till Medelhavet med båten närdes. Hade jag nöjt mig med att bara sjunga i duschen hade det blivit billigare.

Allt började hösten 2009, när båten var lyft upp ur vattnet och vi summerade vårt båtår. Visst hade det varit ett underbart år. Klart bättre än året innan om vi räknar bad och antal soltimmar på fördäck. Kanske hade soldynan varit framplockad ett tiotal gånger under året.

I en båtttidning hade jag läst om en familj som tog sin 60-70 fotare från England till Medelhavet, via Gibraltar. Tänk om vi kunde göra en liknande resa? Efter en kortare fundering, bestämde jag att idén till och med var för orealistisk för att dryfta i samband med en lördagsfrukost. Vi saknar både en 60 fotare och den ekonomin som behövs. Men som sagt, en dag i duschen kom jag på att lastbil vore ett mer rimligt sätt att ta ned båten, vår båt. Jag gjorde lite undersökningar i smyg för övriga familjen och kom fram till att kostnaden är hanterbar och projektet kan genomföras. Idén presenterades mellan frukostägg och rostade bröd: ”-Skall vi åka båt i Medelhavet nästa år?” Barnens reaktion var spontan, med lite reserverad förtjusning. Hustrun tittade på mig som om jag hade fått i mig fel frukostdryck.

I ett år har vi planerat vår resa. Vi har delat in våra frågor och funderingar i olika undergrupper:

1.       Resan (vart, hur länge, …)
2.       Vilka krav skall vi ställa på båten?
3.       Ekonomi
4.       Ledigheter (skola och arbete)h
5.       Sociala frågor
6.       Vad skall vi ta med oss (saker, intyg, certifikat, andra dokument)

På webben finns ett flertal forum där man kan inhämta information, maringuiden.se är ett av dem. Ett gäng som verkade ha svar på många av de praktiska frågorna var Medelhavsseglarna, som är en underorganisation till SXK. Alla som funderar på att göra samma resa borde verkligen bli medlemmar. Det lönar sig.

Resan

Vi har bestämt oss för att vara borta i 4 månader. Det är en hanterbar tid med tanke på ledigheter från arbete och skolor.  Med tanke på kust och arkipelag, har vi valt att sjösätta i norra adriatiska havet och sedan åka via Slovenien, Kroatien, Albanien, Grekland till Bosporen och Istanbul. Färden tillbaka går även den via Turkiet, Grekland och över till Italien. Troligtvis startar och avslutar vi resan i samma hamn. Vi har valt ovanstående rutt med tanke på den skyddande skärgården. En resa längs med Italiens västkust, Frankrike eller Spanien innebär en öppnare kust och ställer större krav på båt och utrustning.

Krav på båten

Att ta sin segelbåt till Medelhavet är det många som har gjort. Många reseskildringar och guideböcker finns att köpa. Vi motorbåtsägare ställs dock inför andra utmaningar. Vilka krav skall vi ställa på båten, utöver de som vi har för en fyraveckors tur i Sverige?

• Stor färskvattentank, med tanke på dusch, tvätt och vattentillgång
  • Ankarspel i fören, för troligtvis ligger vi ofta på svaj
  • Låg bränsleförbrukning (planerad rutt är ca 3000 distans). Bränsleförbrukningen är viktig både med tankepå ekonomin, men också för räckvidden.
  • Luftighet (skrovöppningar, ventilation, …)
  • Antal kojplatser/kabiner
  • Enkel hantering för upptagning av gummibåten
  • Minst två kylskåp

Idag är vi ägare av en Grandezza 31DC. En båt som vi har varit ute med tre fyra veckor i streck under ett par somrar. Vi är väl förtrogna med dess svagheter och styrkor. Vi kommer att behöva åtgärda Grandezzans vattentankar och montera ett ankarspel i fören. Med en Volvo Penta D6-350 har vi både en bra marschfart, men också en bra bränsleekonomi. En brist är antalet sovplatser, som är fyra under däck. Med tanke på längden på resan, samt värmen kanske separata kabiner för barnen hade varit bra. Inte minst för att få lite egentid.

Ett alternativ är att investera i en ny båt. Vi har gjort en närmare granskning av Aquador 33 HT, Benetau 34 Swift Trawler, Delta 34, Nimbus 335 och 365 samt Nord West 370. Alla har sina plus och minus. Det som vi vinner i utrymme, förlorar man i ekonomi. Viktigt för oss är att se till vad vi tillför utöver det vi har idag, relativt merkostnaden.

Nu är det ju så att ingen av båtarna är gratis … Mellanskillnaden är rätt stor, så frågan vi måste ställa oss är om fördelarna överväger kostnaden.