thorellarna

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Dag 99 – Hvar stad till Brac (Bol strand)

Av Fam Thorell - 30 augusti 2011 17:37

Jag gick upp tidigt som tuppen och hittade en uteservering där jag kunde koppla upp mig och arbeta ett par timmar. De hade inte riktigt öppnat, men de satte på WiFi och elen för mig. Någon timma senare var även köket igång, så jag kunde beställa in en go kopp kaffe med en omelett till. Tänk vad skönt det kan vara att arbeta! Jag hoppas att Martin på kontoret erbjuder samma möjligheter när jag kommer tillbaka om tre veckor!

     

Fyra timmar senare släntrade jag tillbaka till båten för att börja förbereda utläggning och avfärd till Brac. I och med att batterierna var trötta bestämde vi oss för att puttra de 15 distansen till Brac med gummibåten på släp.

Vär framme hittade vi en boj som vi kunde lägga oss på. Vi missade dock att spänna upp gummibåten, så det ville sig inte bättre att tampen åkte in i drevet. Vi låg mest och flöt, så skadan var inte så stor. Efter lite dykning (med viss assistans av en taxibåts förare) fick vi loss tampen. Vi låg rätt bra på bojen, så vi bestämde oss för att ligga kvar över natten. Standen vid Bol är en av de mest fotograferade i Kroatien och ser ut som Grenen i miniatyr. När alla taxibåtar hade försvunnit hade vi både stranden och hela viken för oss själva. Allra härligast är det ju att kunna ta sig ett kvällsdopp och ett morgondopp i total ensamhet. Det fick vi denna kväll (och följande morgon). Till middag serverade kocken chicken a la cream med nudlar till. Det verkade som om jag lyckades, för det gick åt (även om den lagades med pannlampa ...)

/Håkan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fam Thorell - 10 juni 2013 13:12


Vår underbara resa finns nu dokumenterad i en bok!   Vi har genomfört en av våra drömmar, vilket du kommer att förstå när du har bläddrat lite i boken. Det jag vill ge dig som läsare, är en inblick i hur vi har planerat och hur vi sedan har genom...

Av Fam Thorell - 2 mars 2012 10:13

3288 distans, 8 länder, 2 kontinenter, 121 dagar – allt i vår Grandezza 31DC. Från båten såg vi delfiner, djävulsrockor, sköldpaddor, svärdfisk och tonfisk. Förutom ett fantastiskt djurliv har vi fått uppleva underbara städer som Venedig, Istan...

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:41


På vår färd genom Danmark blev vi förbikörda av Göran Persson, som vi tidigare hade träffat på färjan. Om det är 120 väg och vi ligger i 135. Är det ok att GP kör förbi oss då??? Självklart inte. Vi fick peta in en pinne till i dieselbrännaren och ga...

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:39

Efter att ha lämnat hotellet gasade vi på längs med Autobahn. 4 timmar senare var det dags för lite lunch och titt på bilar. Lunch blev köttbullar på IKEA. De fick duga i brist på mammas … Bredvid IKEA ligger en väldigt stor BMW handlare. I oc...

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:37

Så en lite stressig morgon faktiskt. Vår duktige och trevlige lastbilschafför, Sven, är tidigt på plats –för tidigt till och med. Han vill att vi skall vara först i kön till kranen som skall lyfta båten, vilket ju är jättebra förstås. Vi vill j...

Ovido - Quiz & Flashcards